Ik ben Ralf van Veen, eigenaar van een SEO-expert. Ik neem je in deze column mee in de manier waarop wij SEO aanvliegen voor onze opdrachtgevers. Van de voordelen van SEO optimalisatie tot de eerste prioriteiten waarmee je aan de slag kunt gaan.
Het optimaliseren van de SEO (oftewel zoekmachine optimalisatie) is het verbeteren van de website op het gebied van content, techniek en linkbuilding ten behoeve van de organische positie in Google. Dit zijn dus niet de advertenties die bovenaan de zoekresultatenpagina worden getoond (hier betaal je ook per klik voor, dit is niet het geval bij SEO).
Het grootste verschil met de advertenties is dat er bij de snippets in Google niet “gesponsord” staat. Dit zal bijdragen aan het aantal mensen dat doorklikt op de snippet (en vaak ook de kwaliteit van de bezoekers die je op je website krijgt).
Je SEO op orde hebben brengt tastbare voordelen met zich mee. Het komt niet enkel het aantal kwalitatieve bezoekers ten goede, het draagt tevens bij aan een verhoogde gebruikservaring op de website (en conversie). Concreet brengt SEO de volgende voordelen met zich mee:
SEO bestaat uit verschillende componenten die allen meewegen in de uiteindelijke posities binnen Google. Deze componenten staan onderstaand beschreven.
Een SEO-expert combineert de componenten om dusdanig tot het beste resultaat te komen. Maandelijks aan alle facetten werken zorgt voor een natuurlijke verschuiving binnen Google. Bijvoorbeeld op het gebied van linkbuilding. Wanneer je in een maand honderden linkvermeldingen krijgt, zal Google dit niet geloven en deze linkvermeldingen negeren.
Ook wil je het op het gebied van content zo natuurlijk mogelijk houden en iedere week een bepaald aantal (nieuwe) landingspagina’s publiceren. Zo laat je aan Google zien dat de website op een natuurlijke en duurzame wijze groeit binnen de zoekmachines.
Uiteindelijk staat voor Google het leveren van waarde aan de bezoekers op nummer 1. Wanneer je met deze blik een SEO-traject in gaat, zul je duurzaam succes bereiken.